claradejager.reismee.nl

Aloha (2)

Aloha (2) Waikiki, Honolulu

25-27 november 2014

Waikiki is het toeristische centrum van Honolulu. This is de place to be. En wij zijn er natuurlijk ook bij. Het is een prachtige baai met een mooi zandstrand en een boardwalk langs de meest prestigieuze hotels en natuurlijk omgeven door palmen. Hier brengen de Amerikanen, maar vooral ook veel Japanners hun vakantie door.

Bij de grote hotels zijn zwembaden aangelegd vlak boven het strand waardoor het lijkt of het zwembad overloopt in de oceaan. Bij voorkeur staan de vakantiegangers met een cocktail in de hand zich in het zwembad met elkaar te onderhouden. Japanners houden niet op met het maken van selfies. Ik zou graag hun fotoboek eens willen inzien.

Ons verblijf is een stuk van de drukte van Honolulu vandaan. Wij zijn in Manoa Valley. Een klein paradijsje. Vanuit ons appartement strekt zich een prachtig groene vallei uit, omringd door heuveltoppen, die ontstaan zijn uit door nu niet meer werkende vulkanen. Het huis dateert uit de jaren 30 en is ontworpen door de beroemde Amerikaanse architect Claude Stiehl. De inrichting is zeer apart en authentiek. In een nis van onze grote woonkamer is een soort expositie van sculpturen, serviezen en vazen. Wij zijn te gast bij Chuck en Kathleen. Hij is 70, ja een leeftijdgenoot dus en volgens Claar very good looking en zij is 12 jaar jonger. Zij doceert aan de universiteit van Hawaï. Het is een interssant stel waar het nodige over te vertellen is. Chuck bijvoorbeeld is muzikant en heeft in verschillende bands opgetreden in voorprogramma's van Sting en Ike en Tina Turner. Ze komen uit Atlanta, maar ze kennen elkaar pas 7 jaar en hebben beiden kinderen uit een vorige relatie. Kathleen heeft in de jaren 70 een tijdje doorgebracht in Mumbai, India. Gisteren bezocht zij haar wekelijkse AA bijeenkomst. Laten we het een alternatief stel noemen. Wat ze in Amerika liberals noemen en dan met een vleugje Zen. Eigenlijk is het huis best wel rommelig en stoffig. Ze hebben 3 honden en een kat. Chucks vader was professor, die veel talen sprak, waaronder Chinees en dat doceerde hij aan de universiteit van Hawaii. Hij is inmiddels overleden maar we zijn omgeven door zijn boeken.

Vandaag is het Thanksgiving. Dit is echt een Amerikaanse feestdag en natuurlijk ook in Hawaii . Happy Thanksgiving roepen ze elkaar toe. De kalkoenen liggen hoog opgestapeld in de supermarkten. Onze buren hebben buiten de partylichtjes aan en we zien vanuit ons raam hoe ze enthousiast aan het dansen zijn. Het zou zomaar het jaarlijkse Beaujolais feest bij de Bijlsmaatjes kunnen zijn!

We hebben vandaag een eerste tour gemaakt over een gedeelte van het eiland. Prachtige baaien, bountystranden, hoge golven met een azuurblauwe zee waar surfers zich staande proberen te houden. O'hao, want zo heet dit eiland, is weer totaal verschillend van onze vorige bestemmingen. Maar ook weer zeer bijzonder. Morgen staat Pearl Harbour op ons programma. Zijn al die Japanners daarvoor gekomen?

Koertje Dessing

We zijn overigens heel blij met jullie reacties.! Dus aarzel niet....

Louis

Zeer onderhoudend leesvoer, Koert. Ik hoop dat er nog veel verhalen volgen. Wij brengen dit jaar de Kerst door in San Francisco. Groeten, ook van Gerrit.

Bep en Bonni

Ha Koertje Dessing hahaha dat klinkt goed. Maar jullie doen voor haar niet onder. Te gek, zo'n prachtige reis met enorm veel ervaringen. Maar jaloers worden we niet, hoor! Want hier bij de open haard met een heerlijk wijntje van de buren is ook super gezellig.

Jenny

Aloha, Hawai ook weer schitterend!!! Jullie hebben echt de mooiste plekjes van de wereld geboekt, goed gedaan en ook overal weer een leuk appartement, beter dan een stoffig hotel. Echt, petje af!

Mireille

Ik hou me aanbevolen voor de kalkoen bij de beaujolais volgend jaar en verwacht jou dan met lange blonde lokken, alla Floortje, een bruingebrand gezicht en bij voor keur een rokje, want daar hoor ik maar niks over? Of is het hetzelfde als de Nederlandse klompen?

nicole

goed verhaal!
lijkt me super daar
kalkoenen in de zon
en black friday too?

btw, thanksgiving heeft nederlandse roots: de engelse pilgrim fathers woonden vanwege godsdienstoorlogen voor de overtocht naar New England in Leiden! na overtocht met de Mayflower vierden ze met bondgenoten de indianen het oogstfeest voor het eerst in 1620 in Plymouth, Massachusetts.

altijd leuk, om de band tussen NL en USA te bespreken met amerikanen

Petra

Al weer zo'n mooi verhaal. Hebben jullie geen last van de vulkaanuitbarstingen op de andere eilanden?

Koert

De uitbarsting van de Kilauea vulkaan op Big Island vindt al sinds 1983 plaats. Er rolt sindsdien een constante lavastroom, zij het langzaam naar beneden en bedreigt nu in ernstige mate een dorpje. Het is de meest ectieve vulkaan ter wereld. We hebben er hier geen enkele last van.