claradejager.reismee.nl

Guayaquil de gevaarlijkste stad in Ecuador?

29-30 januari 2018

Guayaquil zou de gevaarlijkste stad van Ecuador zijn, zo lezen we op zoek naar informatie op internet. Ook onze Ecuadoraanse vrienden reppen over overvallen, berovingen en no go areas. En bovendien een lelijke stad. Als je er al moet zijn is 茅茅n nacht wel genoeg.
Je kunt je voorstellen dat we enigszins bevreesd uit onze bus uit Puerto L贸pez stappen en terecht komen in een krioelende menigte op de enorme busterminal van Guayaquil. Op het ergste voorbereid!

Edoch, voordat we het weten zitten we in een splinternieuwe taxi en geraken wij in een vrolijk gesprek waarbij wij tot onze eigen verbazing de fraaiste volzinnen in het Spaans produceren die onze uiterst vriendelijke chauffeur nog begrijpt ook.

Geheel in stijl worden wij door de hoffelijke en voorkomende medewerkers van het Palace hotel ontvangen. Portier die koffers aanpakt, receptionist die bij het noemen van onze naam meteen uitstraalt dat hij heeft uitgezien naar onze komst. Je ziet dit wel in films. Hoewel wij altijd ons uiterste best doen om goede accommodatie te boeken, is dit hotel echt een topper. Op de rand van onze zeer comfortabele bedden kijken we elkaar verbaasd aan. De matrassen, zo lezen wij later, kunnen eventueel worden aangepast, afhankelijk of je rugslaper of zijslaper bent. Waarover hebben wij ons eigenlijk zorgen gemaakt ?

Guayaquil is de grootste stad van Ecuador. Door de Spanjaarden gesticht in de 16e eeuw. Het Palace hotel is niet alleen een goed hotel, maar ook de locatie is perfect. Op loopafstand van de Malec贸n. De Malec贸n is werkelijk de moeite waard. In het jaar 2000 aangelegd als een blikvanger van de stad met een enorme uitstraling. De place to be,zoals we op zondagmiddag merken als deze prachtige boulevard vol is met gezinnen, kinderen en verliefde stelletjes. Voor de aanleg van de Malec贸n was dit echt een verloederd stuk stad waar prostitutie, diefstallen en ongeregeldheden aan de orde van de dag waren.

Een tweede blikvanger is het park voor de kathedraal van Guayaquil. Het Parc Seminario uit 1895, een prachtige botanische tuin. Het bijzondere van deze tuin zijn echter de tientallen leguanen die hier vrij rondlopen en volkomen tam zijn. Je moet echt oppassen dat je niet op een staart trapt van deze bijzondere dieren. Het is werkelijk adembenemend, De bezoekers komen niet uit gefotografeerd. Je zult de foto鈥檚 binnenkort ook zeker op Clara鈥檚 Facebook pagina terugvinden.

Een must is ook zeker de hop on, hop off tour door de stad. Zo zien we Las Pe帽as, een schilderachtige oude wijk op een heuvel liggen. We hadden kunnen uitstappen om de 144 treden omhoog te lopen. Maar onderschat de vochtige warmte niet. Je moet echt veel water drinken om het lichaamsvocht op peil te houden. Zo鈥檔 bus is echt een goede optie om zo鈥檔 grote stad op een comfortabele en veilige manier te bezichtigen. Veilig? Er is 茅茅n maar. Op het deck van de bus zittend moet je op de allereerste plaats oog hebben voor het gevaar van boven. Overhangende takken en elektriciteitskabels hangen zo laag dat je razendsnel moet bukken om niet onthoofd te worden.

Kortom de stad aan de Guayas rivier met z鈥檔 prachtige koloniale gebouwen is echt wel een een bezoek waard. Morgen wachten ons de Galapagos eilanden.

PS Inmiddels is het vandaag 30 januari. Na wat gedoe met mijn naam op het vliegticket zitten we nu klaar om te boarden. Bestemming San Crist贸bal. Boarden 11.10 uur

PS Ik hoop dat dit bericht niet 5x verzonden is. Problemen met WiFi

PS Dank voor alle lieve reacties

Mireille

Safe flight!

Natasja

Oe galapagos heeeeeel jaloers. Staat op mijn bucketlist

Netty Hollaar

Veel plezier en een goede vlucht!

Petra

Het blijven prachtige verhalen. Geniet maar van de Galapagos! En die leguaan? Dat was effe schrikken op facebook.

Anny

Wat heerlijk, dat je in zo'n prachtig en veilig hotel hebt kunnen overnachten. Het is daar wel genieten ! We kijken uit naar jullie terugkomst hier in het Johannapark. Het is erg stil naast ons. We wensen je nog mooie dagen voor de rest van jullie vakantie. En.. Dank je wel voor de prachtige verhalen. Ik weet, wat het betekent om steeds weer een verslag te schrijven. Lieve gr. uit Hoeven.