claradejager.reismee.nl

Quito de op een na hoogste hoofdstad ter wereld

Quito de op een na hoogste hoofdstad in de wereld
9 januari - 13 januari 2018

Niets vermoedend stuit ik donderdagochtend bij de supermarkt in Quito op een zwaarbewapende politieman met een stengun in de hand. Daar zouden wij toch vreemd van opkijken als we Albert Heijn in Hoeven binnen zouden stappen. De klanten hier kijken er niet van op of om.

Onze rondreis door Ecuador begint in Quito. Wat een bijzondere stad, in allerlei opzichten. De ligging op 2850 meter hoogte in een vallei van 4 km breed en 72 km lang - om wat cijfers te geven.

De stad is omgeven door een aantal vulkanen met een hoogte van 4000 tot 5000 meter. Sommige daarvan zijn nog steeds actief. In januari 2016 werd de noodtoestand uitgeroepen omdat de Cotopaxi een van ‘s werelds meest actieve vulkanen steeds grotere erupties kreeg. Je zult denken, zo de Jagertjes schuwen het gevaar weer eens niet. Dat valt gelukkig reuze mee.

Het weer doet lenteachtig aan. Zo’n 22 graden. Maar het schijnt razendsnel te kunnen omslaan. De Ecuadoraanse hoofdstad heeft veel charme en is een van de mooist bewaarde koloniale steden van Zuid-Amerika. Vandaag kregen we een bijzondere rondleiding door 3 studenten toerisme en hun docent van de staatsuniversiteit Universidad Central del Ecuador. Onder hun leiding bezochten we o.a. de kathedraal en de basiliek. Het was onderdeel van hun examen en wij moesten achteraf een beoordeling geven. Het leek wel of ik weer voor de NHTV aan het werk was.

We werden van het vliegveld opgehaald door Ana Cueva, docent toerisme aan de universiteit in Quito. De rit leidt door een schitterend landschap, stijgend en dalend door een prachtige natuur. We hebben een leuk appartementje met alles erop en eraan. Volledig ingerichte keuken, 2 slaapkamers, 2 badkamers en de zwaar bewaakte supermarkt in de buurt.
Alleen het pinnen is tot nu toe een beetje een loterij. Er komen vaker niet dan wel de dollarbiljetten uit de automaat rollen. Inderdaad Ecuador heeft geen eigen munteenheid meer. Cash betalen is hier de norm.

Als springplank voor een rondreis door Ecuador is Quito een geweldige kennismaking.

Vandaag, zaterdag, vliegen we naar Coca. Per boot en uiteindelijk kano varen we dan naar onze bestemming La Selva, midden in het Amazonewoud .

Joke

Weer fijn om te horen dat alles goed gaat .Maar wel schrikken als je zo een zwaar bewapende politieman ziet in een winkel.
Ik hoop dat jullie genieten van.jullie mooie reis
Veel plezier

Maud

Wat een belevenissen. Mn. een deel van je reis per kano afleggen. Geweldig. Die politieman maakt het heel veilig toch?!