claradejager.reismee.nl

EINDE MEIVAKANTIE

Wat een avontuur hè, met die apen! Ik wist niet dat ik zo hard kon gillen!

Vandaag weer een inspirerende dag. Wij hebben van 09.00 tot 16.00 met gids diverse projecten in de verschillende townships bezocht. Geen commerciële tour, we kwamen bij de mensen 'thuis'. Het ergste vond ik het onderkomen van Nelly, een alleenstaande moeder met 3 kinderen. Ze huurt in die township ACHTER een windy house (relatief beter, van steen en staat van de grond af) een zogenaamde 'shack'. Dat is zo verschrikkelijk armoedig. Een onderkomen van 2 bij 2.5, een bed + extra matras, kookplaatje en een gammele tv. Haar grootste probleem zijn de ratten! Ze heeft geen wc. Alleen als de huiseigenaren thuis zijn, kan ze daar gebruik maken van de sanitaire voorzieningen. Meer dan verschrikkelijk. Ze betaalt daar 35 Euro per maand voor! Maar ze moet wel. Zonder de bescherming van een man kan zij niet overleven. Verkrachting is aan de orde van de dag.

Ik ben zo ongelooflijk blij dat ik weer thuis ben! Mireille, jij schreef op de heenreis nog.... 'er is geen vliegtuig neergestort, dus je zult wel aangekomen zijn'!En Melanie, helemaal goed dat je schreef: 'kijk maar niet naar het nieuws'. Natuurlijk wél de hele dag naar het nieuws gekeken. Ik werd er kotsmisselijk van. Ik zat donderdagnacht op de wc te janken... ik kán het niet.. ik kán niet in een vliegtuig.... Half pilletje. Vrijdagochtend alleen maar kotsen (Nicole en Mireille kennen dat) .... Pilletje.. De boel ingepakt. Nog weer een project bekeken (!) én onze eventuele accommodatie voor oktober! Het was ook zo jammer dat we nu geen rechtstreekse vlucht hadden. Eerst van Kaapstad naar Jo'burg. Weer drie uur wachten (op het laatste moment nog bijna de verkeerde gate) en om middernacht naar Amsterdam. Iedereen in dat vliegtuig slaapt als we over Tripoli vliegen. Ik niet natuurlijk, ik moet opletten... ik ben zo blij dat we dan boven Griekenland (bestaat dat land nog?) vliegen, Italië, de Alpen en gewoon naar HUIS.

Ik was blij met iedere reactie van jullie. Dank je wel daarvoor.

Ik ga Reismee in juli/augustus in de USA ook weer proberen bij te houden. Ik doe dat eigenlijk alleen voor mezelf. Ik wil daarom ook heel duidelijk benadrukken dat jullie echt niet na ieder verhaal hoeven te reageren. En zeker niet om over ONZE reis te praten. Laat vooral ook horen wat JULLIE doen, bezig houdt en gebruik de site om met elkaar te communiceren.

Heel veel liefs voor allemaal,

mama, oma, zus, schoonzus, tante en vriendin

Claartje

P.S..... die apen...

Reacties

Reacties

jenny

Hoi, toch reageer ik even, zo eigenwijs ben ik nu eenmaal want een reisverhaal op internet doe je niet alleen voor jezelf maar ook dat anderen ervan mee kunnen genieten.
Ja, ja, die apen maar ja, die liggen nu nog lekker in hun "heimat", hoef jij je geen zorgen meer over te maken.
Claar, verheug je maar op de volgende reis, komt allemaal goed.
Wij vliegen volgende maand ook weer naar een verre bestemming, nee, hoe erg zo'n ramp ook is, als je hier allemaal constant bij stil moet staan kan je nergens meer heen!
Wij bellen, groeten aan Koert en geniet weer thuis van jouw familie.
Liefs,
Jenny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!