claradejager.reismee.nl

Epiloog

Ecuador 9 januari - 8 februari 2018

We zullen over deze reis nog lang napraten. Ecuador is een bijzonder land en de Galápagos eilanden waren echt een hoogtepunt.
Wij hebben ons - ook al hebben we niet in hostels geslapen - als echte backpackers gevoeld. Misschien met nét even iets te veel bagage.

Ik kan mij niet herinneren dat we ooit van zoveel vervoermiddelen gebruik hebben gemaakt. Vliegen, varen, rijden. De KLM vluchten naar en van Quito zijn best lang. Vooral de terugreis van Quito via Guayaquil naar Amsterdam duurt bijna 14 uur. Dat heeft te maken met het in- en uitstappen van passagiers in Guayaquil.
Verder noem ik de binnenlandse vluchten naar het Amazonegebied en de Galapagos eilanden. Ik schat in totaal zo’n 32 uur real fly time!

Over het aantal boten als vervoermiddel kom ik niet uitgepraat. Tochten met snelle motorboten en kano’s in het Amazonegebied en met nog snellere boten als verbinding tussen San Cristóbal, Santa Cruz en Isla Isabela. Dan laat ik de bootjes waarmee we excursies hebben gemaakt en de watertaxi’s in de havens nog even buiten beschouwing. Ik overdrijf niet als ik schat dat we meer dan 2 dagen hebben gevaren. We hebben ervan genoten.

Laten we bussen niet vergeten waarmee we het land hebben doorkruist. Je hebt kunnen lezen in een van de reisverhalen hoe dat er aan toe gaat. Hectisch, opwindend, chaotisch, maar vooral ook een geweldige manier om het land te leren kennen. Twee keer waren het hele dagreizen maar ook een aantal keren reizen van een paar uur. Mijn ruwe schatting is dat we zo’n 30 uur in een bus hebben gezeten. Ik denk dat we al met al 75 uur gereisd hebben. Dan tel ik de taxi’s waarin we gezeten hebben niet mee.

De accommodaties waarvan we gebruik gemaakt hebben waren zeer gevarieerd. Qua kwaliteit natuurlijk wel een stuk beter dan het gemiddelde backpacker hostel. Een zeer gezellig appartement in Quito, een luxe cabin in de jungle, een uiterst gastvrij en gezellig hotel in Ingapirca, het prachtige Terazza In Puerto López en een luxe en comfortabel hotel in Guayaquil. Op de Galápagos had men degelijke maar minder gezellige hotels voor ons gereserveerd. Vaak waren wij daar de enige gasten. De laatste nacht in Quito in Hotel Patio Andaluz was prachtig.

Het landschap, de cultuur en de natuur zijn overweldigend. Je reist op grote hoogten door het Andesgebergte, steden als Quito en Cuenca met hun koloniale wortels behoren tot de mooiste van Zuid-Amerika. Het Amazonewoud maakt diepe indruk door het besef van de complexiteit van het ecosysteem. En ja wat moet ik over de Galápagos zeggen. Een dierenleven dat in de wereld volstrekt uniek is en een natuur die gevormd wordt door vulkaanuitbarstingen en aardverschuivingen. Dat geldt overigens voor heel Ecuador. Aardbevingen en vulkaanuitbarstingen doen zich nog steeds voor en zelfs recent nog.

Kortom: Ecuador is een schitterend land in al haar verscheidenheid. Er valt moeilijk te spreken over ‘het typische Ecuador’ aangezien dit land zoveel verschillende gezichten heeft. Een Amazone-inboorling die leeft in de verre Oriente heeft niets gemeen met de overwegend zwarte slavenafstammelingen aan de Pacifische kust. Het is bizar om door een land te reizen waar men op de ene plek al volop in de 21ste eeuw leeft terwijl men op andere plaatsen nog aan de 20ste eeuw moet beginnen! En juist die verscheidenheid maakt dit land zo bijzonder. Het regenwoud in de Oriente, de nevelwouden bij Baños, de prachtige Andes berglandschappen, de uitgestrekte zandstranden aan de Pacific, de Galápagos maar ook en vooral ... de vriendelijkheid van de mensen.

Het grootste gedeelte van de rondreis heb ik zelf georganiseerd en eerlijk gezegd had ik dit ook voor de Galápagos eilanden kunnen doen.

Het was heerlijk om samen als senior backpackers te kunnen reizen. Het was echt genieten en Claartje en ik zijn er best trots op dat de reis zo goed is verlopen.

Hasta luego!

PS Iedereen bedankt voor de lieve berichten.

Reacties

Reacties

Natasja

Wat een prachtige verhalen en fotoos. Fijn dat jullie zo genoten hebben en helemaal verdiend na het afgelopen jaar. Het was leuk om mee te mogen reizen en een beetje jaloers ben ik wel geweest. Geniet nog lang na!

Netty

Ga lekker nagenieten van al dat moois, het zal een onuitwisbare indruk achter gelaten hebben! Dat hebben jullie weer in de pocket! Dank voor alle mooie verhalen! Groet van Lucas en Netty

Diny

Wat een reis zeg. Ik heb genoten van jullie verhalen. Dank daarvoor!

Petra

Het blijft voor mij nog steeds de meest bijzondere reis die jullie hebben gemaakt. ik had bewondering voor het lef om te duiken en om telkens met het lokale vervoer te reizen.
Ook jullie verslagen waren steeds weer leuk om te lezen. Die zijn zeker het bewaren waard. Ik ben benieuwd naar de vele foto's die jullie hebben gemaakt.

Anny/Ad

Een mooie samenvatting en ook al ben je senior backpacker, gewoon doorgaan hiermee. Dat houdt je jong. Laat je niet weerhouden door: ja, maar.... enz. .

Lian Bruce

Jullie mogen met recht trots zijn hoor op de manier waarop jullie deze reis / dit avontuur hebben gepland, doorstaan en ervaren. Zo positief en open naar alles wat op jullie afkwam. Well done!
Dat doen veel jongeren jullie niet eens na, haha.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!