claradejager.reismee.nl

Per bus door Ecuador

Ecuador is niet zo’n groot land in Zuid Amerika. Ongeveer 6x de oppervlakte van Nederland. Het landschap is wel vele malen gevarieerder. Het Andesgebergte heeft pieken tot 6000 meter. Het openbaar vervoer gaat, op wat binnenlandse vluchten na, per bus. Het zijn commerciële busdiensten die elkaar op dezelfde routes sterk beconcurreren .

Wij hebben tot nu toe 2 busreizen gemaakt. Van Coca naar Tena en de dag erop van Tena naar Baños. Elk stadje heeft een busterminal. Bij het centrale busstation van Tena bijvoorbeeld, wemelt het niet alleen van de reizigers maar ook van de locals. Er gebeurt van alles. Mannen van middelbare leeftijd spelen met veel inzet en enthousiasme volleybal. Volgens ons wordt er veel “geplakt”. Onze gymleraar floot vroeger hiervoor meteen af. Echte smashes zie je niet want de mensjes hier zijn klein! Ook wordt er fanatiek geschaakt en gekaart. Dit alles wordt omgeven door kraampjes waar allerlei gerechten worden bereid. Van alle kanten klinken diverse soorten muziek. Ziedaar een Ecuadoraanse busterminal.

Welke busmaatschappij nu te kiezen? Agenten van de verschillende maatschappijen overschreeuwen elkaar: Quito! Quito! Baños! Puyo! Ze proberen je bagage te pakken en naar de bus te slepen. Hier zijn twee hulpeloze toeristen die de weg moet worden gewezen. Het is dus oppassen geblazen. Je moet zorgen dat je bagage onderin in de bagageruimte wordt geladen. Zorg dat je hiervoor een ticket krijgt, dan heb je in ieder geval iets van bewijs. Je betaalt in de bus, tenzij je zeker wil zijn van een gereserveerde stoel, dan koop je een ticket in de terminal. Een busreis van bijvoorbeeld 200 km kost gemiddeld $ 5 per persoon.

Als je je door de mensen wurmt om een plaatsje te zoeken, zijn er gelijktijdig mensen bezig om iets te verkopen of je een religieuze overtuiging aan te prijzen. Tijdetns de busreis worden er Zuid-Amerikaanse soaps vertoond. Keihard met veel geschreeuw en geweld. Jonge kinderen kijken hier ademloos naar onder het goedkeurend oog van hun ouders. Onderweg wordt er razendsnel gestopt om schoolkinderen in uniform in en uit te laten stappen. Bij een terminal in een grotere plaats kun je naar de wc. Intussen komen er weer allerlei lieden aan boord met catering. Gefrituurde kip met frites voor een dollar. Ook allerlei zoetigheden gaan gretig van de hand.

Als de reis wordt voortgezet glijden er de prachtigste landschappen voorbij. De huisjes zien er over het algemeen krakkemikkig en verveloos uit. Ook op grotere hoogte, zeg zo’n 2000 meter, is de temperatuur zo’n 28 à 29 graden. Prachtige tropische beplanting, palmbomen, bananenplanten en citrusvruchten. Denk niet aan mooi aangelegde akkers. Alles groeit redelijk chaotisch door elkaar. Je verveelt je eigenlijk geen moment. We hebben intussen al zo’n 9 uur in de bus gezeten.

Na 3 dagen Baños, waarover later meer, vertrekken we zaterdag de 20ste naar Cuenca. Geschatte reistijd 7 uur. Voor alle zekerheid hebben we maar gereserveerd.

PS Foto’s laden gaat traag. Ik verwijs naar foto’s op Facebook

Joke

Wat een mooie indrukwekkende verhalen kijk goed uit en geniet ervan

Mireille

Wat een mooi verhaal weer en nog eens prachtig geschreven ook! De foto’s op FB zijn ook zeker de moeite waard!

Natasja

Ik heb weer genoten van jullie verslag. Alsof ik er bij ben! xx

Netty

Wat een avontuur! Een andere wereld, is heel herkenbaar want ik heb ook wel zo gereisd. Ik volg jullie verhalen graag!