claradejager.reismee.nl

Addo Elephant National Park

Jaarwisseling temidden van de olifanten

We zijn inmiddels bijna 3 weken onderweg en ik heb nog geen zin gehad om iets van onze wederwaardigheden op papier te zetten. Tot vandaag.

Vanmiddag zijn we aangekomen bij Guesthouse The Colonial of Arundel vlakbij Addo Elephant NP. Ik kan goed snappen waarom de naam koloniale B&B is gekozen! Hutsels en frutsels, gehaakte kleedjes en Royal Albert servies. We hebben onze eigen "suite" met terras en ook een eigen postzegeltje van een zwembad. Onze acht kleinkinderen zouden er alle acht tegelijk niet in passen! Dit badje ligt in een prachtige tuin met palmen, Afrikaanse lelies, cactussen en andere tropische planten. Sanseveria's woekeren langs de paadjes.

De gastvrouw heet Molly en loopt over van vriendelijkheid en perfectionisme. We waren nog niet binnen of ze had voor ons voor morgen - oudejaarsavond - al een tafel gereserveerd bij een Afrikaans restaurant in de buurt. Wij weten zelf even nog niet waar we naar toe gaan maar dat zal ze ons ongetwijfeld morgen vertellen. De koffers stonden ternauwernood in ons huisje, daar kwam ze met twee koude biertjes (!) en wilde meteen weten wat we morgenochtend als ontbijt wilden! Nou hebben we de afgelopen 3 weken veel ervaring opgedaan inzake ontbijt. We hebben frites zien voorbij komen, gebakken aardappelen, puree, hutspotjes, stoofvlees, saucijzen, spek en bonen. En dan eieren in welke variatie je maar kunt bedenken. Koert gaat de laatste dagen voor 'poached eggs', gepocheerde eieren dus met bacon, mushrooms and grilled tomatoes.

Molly is getrouwd met Conor, hij is gediplomeerd ranger en rijdt dagelijks met gasten door het Addo Elephant NP. Met Conor gaan we morgen op oudejaarsdag om 08.45 een game drive maken. Het zal wel warm worden rond de middag maar dan zijn we weer terug op dit paradijselijke plekje. Elephant park alleen maar olifanten? Nee, als je geluk hebt zie je de Big Five. It's all in the game ...

Ik ga eens een poging doen om dit begin te versturen. Ik wil daarna proberen de afgelopen drie weken in woorden samen te vatten. We hebben zoveel gedaan en beleefd, het lijkt alsof we al maanden weg zijn. Foto's van onze trip kun je op Facebook vinden. Uploaden via reismee.nl blijft een probleem.

Ad eb Anny

Dit is de eerste keer, dat ik wat van jullie binnen krijg. Het is weer een fantastische reis zo te zien. Jullie zien er mooi gebruind uit. We wensen jullie nog heel veel fijne dagen. Hier in het Johannapark is het rusting. Wel ongezellig zonder de Buurtjes. Liefs Anny en Ad.

Netty

Hallo Clara en Koert!
Jullie beleven weer van alles! Wat ik op foto's zag was een feest der herkenning voor mij! Ook Lesotho!
Nog veel plezier en avontuur! Ik lees er graag over!!
Goede jaarwisseling en goede voortzetting van de reis!!
Netty en Lucas

Marga en Willem

Hoi Claar en Koert,
Allereerst nog de beste wensen voor 2017.
Interessante verhalen altijd.
We hopen die op Bali ook te kunnen volgen.
Hartelijke groeten,
Marga en Willem.

Petra

Hoi Vlaar en Koert,
Addo is heel mooi. We zijn er in 2012 ook geweest. En inderdaad allerlei beesten. De olifanten liepen naast de bus. Dan zie je wat voor kolossale beesten dat zijn.
Geniet er maar van. Hier regent het weer en ik ben weer aan het werk. Daar weer een heleboel strubbelingen.... daarover vertel ik wel in de mail