claradejager.reismee.nl

Divundu - Grootfontein

Divundu - Grootfontein

456 km - 6 uur rijden

26 november 2015

De weg naar Grootfontein via Rundu is zoals Koert in ons reisschema al schreef langgerekt en saai. Tot Rundu is het nog wel gezellig met al die inheemse dorpjes (in kraal vorm) en al het vee langs en op de weg. Na Rundu komt een groot landbouw- en veeteeltgebied. Alle grondstukken zijn hoog omheind. Grootfontein is een vriendelijk stadje met zo'n 23.000 inwoners. Vanuit Ndhovu hebben we bij The Stone House Lodge, 10 Toenenessen St. een kamer voor een nacht geboekt. TomTom brengt ons in de juiste straat maar de huisnummers lopen volgens een schema dat wij niet helemaal begrijpen. Wij raadplegen even een voorbijganger, een vrij jonge vent. Maar hij heeft absoluut geen idee van het begrip straatnaam en huisnummer. Later heeft men ons uitgelegd dat de inheemse bevolking niet denkt in straatnamen en huisnummers. Zij vinden dat dat allemaal verzinsels zijn van de koloniale overheersing. Zij hebben hun eigen manier om zich in de omgeving te oriënteren! Dus nog maar een keer de straat op en neer rijden en dan vinden we gelukkig onze B&B. Het is een prachtig Victoriaans huis met dikke muren, hoge plafonds, met binnentuin en zwembad. We zijn helemaal blij met dit onderkomen.

Het lukt ons niet om op internet te komen en de heer des huizes zal ons wel even helpen. Hij heeft helemaal geen verstand van zijn eigen WiFi-verbinding maar dat maakt niet uit. We raken aan de praat en het blijkt dat hij predikant is. En hoe bijzonder: zijn dochter Behati Prinsloo is model bij Victoria's Secret. Een collegaatje dus van Doutzen Kroes. Papa Boet is apetrots op zijn knappe meid die vorig jaar getrouwd is met Adam Devine, leadsinger bij Maroon 5, een Amerikaanse rockband. Het internet ligt er de hele avond uit, dus we kunnen de details pas de volgende ochtend checken! Wat een knappe meid, die Behati!

Later die avond valt de stroom helemaal uit. We zitten 2 uur lang in het pikkedonker. Best eng dan in zo'n groot, vreemd huis met elektrische omheining. Er wordt ons verteld dat we de volgende ochtend helaas geen ontbijt zullen krijgen. Er worden lokale verkiezingen gehouden en de regering heeft ad hoc deze dag tot feestdag uitgeroepen. Iedereen heeft vrij en alle winkels zijn gesloten. Ja dat kan zomaar in Namibië!

Mireille

Ik haar ook direct gecheckt! zeker heel knap, ik snap dat vader trots is, maar kent de inheemse bevolking haar ook? Zeker Victoria's secret niet, als ik de foto's met prachtige blootborstige vrouwen zie ;)

erwin

Wat een verassingen die weer op jullie pad komen. Ook best te begrijpen dat inheemse mensen op een hele andere manier na structuren en organisaties kijken. Maar voor jullie knap lastig. Trouwens wel een zeer progressieve predikant.

Anny/Ad

Hadden ze daar geen kaarsjes? En toch nog ergens kunnen ontbijten?
Nooit van de naam van deze dochter gehoord, wel van Doutzen Kroes. Ik zal het checken op internet.