claradejager.reismee.nl

Op weg naar Windhoek, Namibië

Op weg naar Windhoek, Namibia

16 november 2015

Ons verblijf in Hoedspruit wordt afgesloten met een spectaculaire weersverandering. Waren we zondagmiddag om 3 uur nog heerlijk aan het dobberen in ons zwembad bij een temperatuur van 35 graden: een uur later breekt er een afschuwelijk onweer uit. Enorme bliksemschichten en echt niet overdreven, hagelstenen zo groot als golfballen. Het noodweer blijkt in Hoedspruit enorme schade te hebben aangericht. Honderden auto's ernstig beschadigd, dakpannen weggeslagen en daardoor lekkages, ruiten kapot, gewassen vernield. Volgens het radionieuws is er voor miljoenen schade. In Rand weliswaar, maar toch.

Maandagochtend om 8 uur vertrekken voor, wat een werkelijk barre tocht van 400 km naar Johannesburg blijkt te worden. Dwars door de spectaculaire Drakensbergen. We passeren het dorp waar we op de op de heenweg zijn opgehouden door een grote mijnwerkers demonstratie.

Plotseling raken we in een werkelijk zeer dichte mist. Je ziet echt geen hand voor ogen. Het beangstigende is dat veel van onze medeweggebruikers daar nauwelijks rekening mee houden. Sommigen ontsteken niet eens hun lichten. De temperatuur begint snel te dalen. Uiteindelijk zijn het nog maar 9 graden, zie ik op mijn dashboard . We bereiken weer Dullstroom, het dorp halverwege, waar we op de heenweg zo heerlijk hebben geluncht. Nog vol stress na de barre tocht betreden we hetzelfde restaurant Charlie C's waar we tot onze grote verrassing een knapperend haardvuur aantreffen. We knappen er helemaal van op, zeker na het geweldige ontbijt. Een Zuid-Afrikaans ontbijt is echt aan te raden. Wat denk je van ei benedict op bacon en toast, overgoten met een heerlijke mosterdachtige saus?

Tijdens ons late ontbijt betreedt een groep Duitse toeristen op rondreis "ons" restaurant. Een groepsreis is heel apart. Je moet ervan houden om met wildvreemde mensen langere tijd door te brengen. Zum wohl Reisegruppe, klinkt het als een aantal reizigers om half twaalf het glas bier heft.

Het ergste van onze trip moet nog komen. Bij de tol op de N4 naar Johannesburg is weliswaar de mist verdwenen maar breekt er een verschrikkelijk onweer los, grote bliksemflitsen en weer begint het ontzettend te hagelen. Weliswaar geen golfballen maar binnen no time is de weg wit van de hagel. We staan bij het tolpoortje overdekt maar degene die het geld moet ontvangen is spoorloos verdwenen en we moeten geruime tijd wachten. Achteraf misschien tot ons geluk. Het tol vrouwtje komt weer terug en blijkt naar de wc te zijn geweest. Als we weer door kunnen rijden voltrekt zich een apocalyptisch beeld. De weg is bijna helemaal wit en links en rechts zijn auto's van de weg gegleden of tegen elkaar gebotst. In Afrika is gladheid nauwelijks een issue en automobilisten hebben er dan ook geen ervaring mee. Ze rijden te snel en te dicht op elkaar. Vol schrik rijden we langzaam verder. Een barre tocht.

Eindelijk komen we op Tambo International Airport aan. Het inleveren van de auto bij Hertz verloopt van een leien dakje. Goldmember zijn heeft zo z'n voordelen.

We zijn toe aan een drankje. Het vliegveld in Johannesburg is werkelijk prachtig. Een groot restaurant met een uitgebreide keus aan dranken en gerechten. Een heel bataljon serveersters staat ons op te wachten om ons naar onze plaats te begeleiden. Een glaasje wijn graag. Sorry, sir but we don't serve alcohol. Maar onze teleurstelling bemerkend zegt onze serveerster dat er tegenover het restaurant een taxfree shop is waar we drank kunnen kopen. En we mogen het gerust opdrinken in het restaurant. Schoorvoetend steek ik over om een flesje witte wijn te kopen. Deze wordt aan de kassa geseald. Ik zeg dat ik hem in het restaurant ga opdrinken. Geen enkel probleem sir dan maakt u de zak weer open. Enigszins beschaamd ga ik weer terug naar het tafeltje waar Claar met grote ogen zit te wachten. Gelukkig hebben de meeste Zuid -Afrikaanse flessen schroefdoppen maar om nu de fles aan de mond te zetten lijkt toch wat overdreven. Maar onze serveerster komt al aangesneld met 2 wijnglazen. Dat dan weer wel. Als we nu nog een zakje cashewnoten noten kopen is aan alle regels voldaan!

Zuid-Afrika staat bol van de regels en is een luilekkerland voor administrateurs. Ik spreek uit ervaring vanuit eerdere bezoeken. Maar de Zuid-Afrikanen leggen je graag uit hoe je daar creatief mee om moet gaan.

We zitten nu aan boord van Air Namibia op weg naar Windhoek. Het weer schijnt er goed te zijn 30 graden. Morgen begint het grote 4WD rondreis avontuur. Wordt vervolgd.

Mireille

Wat spannend allemaal, hopelijk geen last van het slechte weer tijdens jullie vlucht! Be safe!

Erwin

Wat een gebeurtenissen allemaal onderweg, wel goed om te lezen dat jullie het op jullie eigen tempo doen en met gezond verstand. De verslaglegging is zeer treffend, ik waan mij op de achterbank bij jullie en ga vooral door met deze stijl. Een groet vanuit een herfstig Nederland. Met Betty gaat het goed, groeten, Erwin.

Petra

Die Betty, mag die bij Mireille en Erwin logeren? Toch goed geregeld. Wat een avonturen maken jullie mee? Wel goed uitkijken hoor en niet te grote risico's nemen! We willen allemaal jullie weer Wohlauf in Holland wiedersehen!

Joke

Jullie maken weer van alles mee.
Ik heb de prachtige foto s gezien.
Kijk goed uit.
grt Joke

Anny

Als je iets bijzonders meemaakt onderweg blijft die gebeurtenis vaak het beste in je geheugen zitten en dan thuis gekomen kun je het hele gebeuren gemakkelijk in geuren en kleuren vertellen.
Wel heel speciaal zo' n hagelbui in Zuid-Afrika. Gelukkig hebben jullie veilig het vliegveld bereikt. Heel veel plezier met veel mooie gebeurtenissen in Namibië .

Karin

Geweldige verhalen en koert zo inventief met bepaalde zaken ????hopelijk zijn jullie veilig geland en is het daar heerlijk toeven.las dat het met mevrouw Betty ook goed gaat.erg avontuurlijk hoor maar hopelijk maken jullie dat slechte weer niet meer mee.Dikke kus