claradejager.reismee.nl

Hoedspruit Wildlife Haven

HOEDSPRUIT - WILDLIFE HAVEN

Eindelijk heb ik de rust gevonden om aan ons reisblog te beginnen. Ik wil het toch graag bijhouden omdat ik gemerkt heb na onze wereldreis, hoe snel herinneringen vervagen. Graag nodig ik jullie weer uit om met ons mee te reizen. Mocht je geen zin meer hebben om updates te ontvangen, kun je je gewoon uit de mailinglist uitschrijven.

Mijn touroperator Koert heeft deze reis in drieën gesplitst. Eerst 10 dagen in Zuid-Afrika in een schitterend huis in Hoedspruit. Hoedspruit ligt op een uurtje rijden van het Kruger National Parc. Daarna doen we 3 weken een self drive tour door Namibië en Botswana. Als we dat overleven (!!!) vliegen we vanuit Windhoek, de hoofdstad van Namibië naar Kaapstad, waar we vlak bij Hout Bay een appartement hebben gehuurd aan het strand. Op 17 december hopen we dan weer veilig thuis te zijn.

Op donderdag 5 november 2015 om 10.15 vertrekken we vanaf Schiphol. Het is een lange zit naar Johannesburg. We komen om 22.15 aan (11 uur vliegen + 1 uur tijdsverschil). De KLM verzorgt ons goed en met maar 1 pilletje kom ik de rustige vlucht door. We hebben 1 nachtje gereserveerd bij Aero Guest Lodge, een eenvoudig guesthouse vlak bij het vliegveld. Vanuit de lodge wordt een shuttle service verzorgd en als we door de douane zijn, kijken we reikhalzend uit naar een bordje met Aero Guest erop. Er staan in de aankomsthal tientallen mensen met bordjes maar niemand voor ons. We kijken eens buiten rond en wachten een poosje. Koert besluit om maar eens te gaan bellen. Dan hoor ik plotseling het woord Aero Guest vallen. Ik ga maar eens bij die groep staan en ja hoor daar komt onze chauffeur breed lachend aan. Hij was gewoon een beetje laat. Oh ... moeten er zoveel mensen mee ... dan moet er nog een tweede busje georganiseerd worden! Chaos alom ... dit is Afrika.

Even na middernacht zijn we in de keurige kamer van de lodge. De WiFi werkt en ik lees tot mijn grote opluchting op WhatsApp dat alles goed is met mijn broertje die vandaag met spoed geopereerd is aan een hernia. We drinken een biertje op de goede afloop en ik chat nog even met mijn schoonzusje.

Vrijdagochtend 6 november zitten we op tijd aan een smakelijk ontbijt. Om 08.00 komt de chauffeur ons stipt op tijd (!) ophalen en brengt ons terug naar het vliegveld waar we bij Hertz onze huurauto, een KIA, ophalen. Koert moet even wennen aan het links rijden en we missen even een afslag maar alles komt goed en we gaan vrolijk op weg naar Hoedspruit, dat op zo'n 6 uur rijden van Johannesburg ligt. Zodra je de autoweg vanaf Joburg af bent begint het echte Afrika. Veel mensen langs de weg, vrouwen die met allerlei dingen op hun hoofd lopen, runderen met grote horens en stalletjes met etenswaren. We komen door het schattige stadje Dullstrom waar we stoppen voor een heerlijke lunch.

Waar we niet op gerekend hebben is dat we zo'n 50 km voor Hoedspruit in een grote demonstratie terecht komen. In het begin ligt de weg letterlijk bezaaid met duizenden stenen en ook grotere rotsblokken. In eerste instantie proberen de auto's voor ons er doorheen te zigzaggen. Later komen er grote takkenbossen en allerlei spullen zoals in de fik gestoken verkeersborden bij. Het lijkt onbegonnen werk om er doorheen te komen. Een groep demonstranten komt ons zingend en dansend, zwaaiend met stokken tegemoet. Voorop rijdt een politieauto die ons sommeert om bij hen te blijven staan om ons bescherming te bieden. Uiteindelijk geeft iemand ons de tip om te proberen via zandpaden om de immense barricade heen te rijden.

Om half vijf, bijna 3 uur later dan gepland, bereiken we uiteindelijk BushGlam, zo heet dit droomhuis. We worden opgewacht door Marilize, een grote blanke vrouw die ons inwijdt in de geheimen van het huis. Groot, mooie keuken, 2 slaapkamers met badkamer en openslaande deuren naar terras en zwembad. Het is hier overigens behoorlijk warm. Het zwemwater daarentegen is verfrissend koud. Wij slapen boven in de grote master bedroom met aangrenzend de zitkamer en een werkelijk super grote badkamer met een inloopdouche met 2 regensproeiers. Het huis is eigendom van onze Lobeco girls Gerrie en Anita, die we kennen uit Hout Bay. Ja die dames weten wel, hoe zichzelf te verwennen!

Zaterdag rustdag. We verkennen de buurt, de 2 supermarkten en de restaurantjes. Je kunt hier op loopafstand heerlijk eten. Er zijn meerdere restaurants. Prijzen waar de AH actie zelfs niet tegenop kan. Verder zitten we heerlijk op ons terras en nemen geregeld een duik en een glaasje!

Zondagochtend heeft Koert zelf brood gebakken. Hij vroeg in de winkel om broodjes om af te bakken en kreeg een homp deeg in z'n handen gedrukt. Teruggeven is ook zowat .. dus proberen maar en ... heerlijk!

Om 13.00 hebben we een boottocht geboekt in de Blyde River Canyon. Dit is een van de grootste canyons ter wereld. We rijden er op ons gemak naar toe en hebben een relaxte zondagmiddag op het water. We genieten van de prachtige natuur en komen er achter dat we deze canyon in 2009 al eens gezien hebben maar dan van boven af toen we de Panoramaroute reden met een groep studenten. We worden helemaal gelukkig als we in het water nijlpaarden zien met 3 baby nijlpaardjes. Onderweg zien we ook hele kolonies bavianen en een ander, kleiner soort apen. Ik heb nog geen goede foto kunnen nemen van die apen want ze zijn me te vlug af. En deuren of ramen openen doe ik niet meer na Apenstreken met Clara en Koert!

Ps: Roosje had een geweldige vraag via Messenger.

Roosje: Waar protesteren die mensen dan tegen, opa?

Koert: Waarom de mensen protesteren is een hele goeie vraag. Het zijn protesten tegen de slechte sociale omstandigheden voor jonge, meestal zwarte mensen. Het is vooral de generatie die opgegroeid is na de afschaffing van de apartheid in 1994 die nu in opstand komt. Apartheid was de strikte scheiding tussen blank en zwart. Ze willen meer kansen, beter onderwijs en beter betaalde banen. En ze zijn erg kwaad op de regering.

Clara: En terecht!

Reacties

Reacties

Familie Berkers

Hallo lieve oom en tante!! Wat leuk om jullie geweldige verhalen weer te kunnen volgen. Zo te lezen genieten jullie volop. Heel veel plezier en succes met part 2 en 3...blij jullie volgen!

Familie Berkers

Uh bedoel blijf jullie volgen! Veel liefs

Gerda Kor

Hallo globetrotters!!!!

Ik wens jullie heeeeeeeeeel veel reisplezier en ook een behouden thuiskomst.

liefs,
Gerda

Mireille

Ik reis mee hoor! Wat een mooie foto's op Facebook! Enne als ik niks hoor, check ik wel ????????????

Joke

Hoi Claar en Koert Blij te horen dat alles naar wens verloopt. Ik hoop dat jullie een heel goede vakantie hebben . Ik volg met veel plezier jullie reisverslagen.
In Hoeven alles goed

grt Joke

Siara berkers

Wow!! Dat jullie dat durven !! En ik zou ook echt heel graag een zebra willen zien ????????????

Siara berkers

Oeps de vraag tekens waren eigenlijk emotiecons

clara de jager

Wat leuk Siara dat je ons ook volgt. Och meisje, jij gaat nog heel veel zebra's zien in je leven! En die vraagtekens vind ik gewoon leuk!

Jenny

Heel leuk om jullie weer te volgen met die prachtige verhalen !
Oeps wij hebben ons jubileum vergeten te vieren, hoe lossen wij dit op?

Yvonne

Leuk dat we weer met jullie mee mogen reizen.

marga bos

Wij reizen met plezier met jullie mee ( tenslotte hebben wij de complete reis op papier) Mooie foto's op fb. Heel veel plezier!!!

Anny en Ad

Dank je wel voor het verhaal.
We reizen mee en genieten van jullie spannende vérhalen ( gebeurtenissen en ervaringen.) Het lijkt me fantastisch om die wilde dieren zo van dichtbij te kunnen observeren. Gr. En liefs vanuit het Johannapark.

Rozemarijn Bijlsma

Ik heb echt alle verhalen elke keer dat er een kwam gelezen echt super leuk!
En hele mooie foto's

Xxx roosje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!