claradejager.reismee.nl

Time to say goodbye

Time to say goodbye

Honolulu 1-3 december 2014

Maandagmiddag rijden we al op tijd naar Paradise Cove voor de Luau. Het is af en toe bewolkt maar boven de lagoon waar het feest plaatsvindt, schijnt de zon. Vóór de maaltijd kun je deelnemen aan allerlei activiteiten. Van speerwerpen tot kanovaren, je kunt de Hula leren dansen, een bloemenkrans voor in je haar vlechten of een nep tattoo laten zetten. Ik stort me er helemaal in en behalve aan speerwerpen doe ik overal aan mee.

Na zonsondergang (18.30) begint men met de opgraving van het varken, dat geserveerd gaat worden. We zitten in een amfitheater om dat traditionele gebeuren gade te slaan. Men heeft die ochtend in de vroegte een gat gegraven en dat volgegooid met gloeiende kolen. Daar legt men dan een geslacht varken in bananenbladeren gewikkeld in. Daar gaan dan weer kolen overheen en vervolgens wordt het gat weer dicht gegooid. En laat dan maar lekker uren sudderen die hap. Onder begeleiding van zoetgevooisde Hawaiiaanse klanken wordt het varken opgegraven. Het vlees valt van het bot zo gaar is het en het is heerlijk gekruid. Als je niet van varkensvlees houdt kun je ook kip of vis nemen. Natuurlijk is er bij het buffet een ruime keuze aan verse salades en een keur aan tropisch fruit.

Om een uur of half 8 begint de show en raakt het podium al gauw vol met Hula danseressen. En eindelijk, Mireille ... daar komen de rieten rokjes en kokosnoten BH's! Om 21.00 uur is het feest afgelopen. Samenvattend: natuurlijk toeristisch maar toch erg leuk om erbij geweest te zijn. En bij het zingen van I'm dreaming of a white Christmas daar onder de palmen krijg ik spontaan weer even de tranen in mijn ogen ...

Dinsdag maken we een rondrit langs de noordkant van het eiland. Hier zie je af en toe het échte Hawaii, zonder alle fratsen voor de toeristen. We zien hier ook spandoeken van burgers die het zat zijn dat de toeristenindustrie het eiland opslurpt: No Hawaian .. No Aloha!

En wat een tref, we komen terecht bij de wereldkampioenschappen surfen! Op het strand is een kleine tribune gebouwd en er staan grote videoschermen. Veel mensen zitten op het strand - en echt Amerikaans - op het dak van hun jeeps. Er zijn van die grote mediawagens en hokjes voor commentatoren. De wedstrijd speelt zich af in de branding die een stukje uit de kust ligt. Het gaat erom hoe lang de surfer zich in of op een wave staande kan houden. De jury geeft bovendien bonuspunten voor de moeilijkheidsgraad van de trucjes die gedaan worden. Spectaculair!

Woensdag 3 december, vertrekken we om half 10 voor onze dolfijn- en snorkeltocht! Ja, we hebben toch tickets geboekt onder het motto ... once in a lifetime! Het regent pijpenstelen en we hebben er een hard hoofd in. Kun je wel vissen zien onder water als de zon niet schijnt? Met 17 personen gaan we aan boord, deze keer van een catamaran. We raken al gauw aan de praat met een echtpaar uit Sydney met 3 dochters. Ze zijn moslim. Mevrouw en de drie dochters zijn van top tot teen bekleed, inclusief hoofddoek. Hoe apart gekleed dan ook, het zijn ervaren snorkelaars. Er komt een waterig zonnetje door. En dan .... dolfijnen!!! Tientallen!!! Ze zijn aan het spelen. Een paar springen er uit het water omhoog en maken een dubbele pirouette! We gaan voorzichtig een voor een uit de boot om met de wilde dolfijnen te zwemmen. Als ik onder water kijk zie ik groepen dolfijnen onder me voorbij schieten. Ook een aantal met een kleintje aan een vin. Wat een wondere wereld. Ik kijk mijn ogen uit.

De dolfijnen trekken verder en wij gaan weer aan boord. We varen een stukje en komen die groep weer tegen. Wij gaan weer het water in. Deze keer zijn ze wat sneller verdwenen dan de eerste keer. Dan varen we verder naar het rif voor het eigenlijke snorkelen. Ik stap in het water en bevind me onmiddellijk in een school van grote vooral gele, zwarte en doorzichtige vissen. Opeens roept onze begeleidster: turtle en ze geeft de richting aan. En ja hoor, daar zien we zo'n levensgrote schildpad op z'n gemakje voorbij laveren.

Ik heb helemaal rimpelige handen als we eindelijk weer in de boot zitten. We zetten koers naar wal tot onze kapitein via de mobilofoon te horen krijgt: walvis op drie uur. Hij gooit het roer om en vaart als een wilde in de aangegeven richting. We liggen een poosje stil te wachten ... en ja hoor daar zien we hoe dat machtige dier naar boven komt en zich omwentelt ... en nog een keer ... en nog eens. Dan is hij weg! En dan vergeet ik nog de vliegende vis te noemen, die we ook nog in de gauwigheid voorbij zien flitsen. De dag wordt afgesloten met een eenvoudige maaltijd op het strand waar we met iedereen nog gezellig napraten. Weer een dag om in te lijsten!

Tja, dit was het dan! Met gemengde gevoelens gaan we zo meteen inpakken en straks nog even naar het strand of wat shoppen. In de avond vliegen we via Salt Lake City naar Washington DC. Door het tijdsverschil en de beroerde aansluiting zijn we pas vrijdagavond in DC. Die gewonnen dag na Australië moeten we dus keihard weer inleveren!

Wat hebben we een fantastische vakantie gehad, ik zou zo iedere dag over willen doen, maar nu eventjes niet hoor. Nu zijn we eraan toe om naar huis te gaan. Wat heb je alles geweldig geregeld, Koert! Ik ga ongezien weer met je mee naar welke bestemming dan ook.

Maar nu eerst naar mijn liefsten in Washington, die mis ik al veel te lang. En dan volgende week woensdag hopelijk weer veilig thuis in Hoeven bij mijn andere liefsten!

Graag wil ik jullie bedanken voor de leuke reacties. Dat is toch een stimulans geweest om onze reisverhalen te blijven opschrijven. En dat is maar goed is ook, want ons bezoek aan Vietnam en Bali lijkt inmiddels wel eeuwen geleden, ik zou het zo een twee drie niet meer na kunnen vertellen!

Reacties

Reacties

Tamara

Wat een mooie verhalen!! Goeie reis en geniet van de tijd samen in Washington!! X

Nicole

Dit waren ook weer mooie belevenissen zeg. Hawaii nu helemaal met stip bovenaan mijn lijst..

Wij kijken ook uit naar jullie bezoek! Voor Felix maar moeilijk te bevatten, Sinterklaas en oma en opa op 1 dag!

Louis

De verhalen werken toe naar een crescendo. Goed om zo'n wereldreis op het hoogtepunt af te sluiten. Een veilige reis naar huis en geniet van alle herinneringen. Dank dat jullie me enigszins hebben laten mee reizen.

Anny en Herm

Fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad.
Wij zijn blij dat we de Worldtour hebben mogen mee beleven.
Geniet nog lekker van de afsluiting in DC.
Groetjes aan Nicole, Remco en de kids.

Joke

Leuk dat jullie zo een mooie vakantie gehad hebben nu nog een mooie afsluiting in DC en volgende week weer gewoon in Hoeven. Nog veel plezier en doe de groetjes aan Nicole, Remco en de kinderen.

Jacques en Yvonne

Wat hebben wij kunnen genieten van jullie verhalen. We hebben met jullie mee gereisd. Veel plezier bij Nicole en de rest van de familie. Vele groetjes uit het koude Roosendaal.

Erwin

Wat een verslag, dit kan zo worden meegenomen in de folders van Thomas Cook of de KLM. Wat moet het toch bijzonder zijn om al deze ervaringen in je leven mee te maken, zowel van de natuur, cultuur en mensen om je heen. Uit je verslag lees ik hoe je gewoon met open ogen ( blije kinderogen) en met verwondering en enthousiasme de wereld in kan blijven kijken. De verslagen pas in de huidige context van een Darwin 2.0 niet op zijn Beagle maar gewoon met het vliegtuig en alles wat daar verder komt bij kijken. Ik wens jullie en goede en voorspoedige reis naar Washington naar jullie liefsten.

Mireille

Wow, wow wow!! Wat mooi geschreven ! En zo blij dat je de rokjes toch nog hebt gezien! Maar zo jaloers dat jullie nu naar Nicole gaan, ik had graag samen Sinterklaas gevierd met Felix en natuurlijk de andere kindjes Zeeuw ! Hier kunnen lot en jet maar niet begrijpen dat we vandaag niet naar het Johannapark gaan om die cadeautjes alvast toch maar te zoeken die straks onder de boom liggen. Ze brengen ze toch vandaag?! Goede reis!????????????

Gerda Kor

wat een fantastische verhalen en foto's. dank daarvoor.
een goeie tijd in Washington en een veilige terugreis naar Hoeven.
Welkom thuis.

Petra

Nou koert en Claar,
Dat was een geweldig avontuur voor jullie. Ik heb bewondering voor alles wat je hebt ondernomen, vooral dat snorkekelen! Iedereen zal weer heel blij zijn om jullie weer in Hoeven te zien. Daarna moeten we gauw maar eens afspreken, want ook in Breda zijn heel veel dingen gebeurt.

marja van henry

Hoi!
Ik heb niet alle verslagen gelezen maar wel een groot aantal. Wat een prachtige vakantie is dat geweest!Nog veel plezier daar en op de andere locaties nog en goede reis terug naar Hoeven!

Margo van Twist

Ik sla met een diepe zucht het mooie boek dicht wat ik heb gelezen. Dank dat ik mee mocht kijken en mee mocht leven. Het was een welkome afwisseling in de hectiek van alledag

Jenny

Wow, wat een gave afsluiting daar op Hawai die laatste snorkeldag, echt geweldig met die dolfijnen, walvis en ga zo maar door. Ik zie het zo voor me want je schrijft het ook zo mooi op. Nog een fijne tijd bij Nicole en haar gezin en een gezellige Sinterklaasavond en natuurlijk....een goede thuiskomst. Bye,bye.

Bep enBonni

Hallo Clara en Koert.
Wat hebben we genoten van alle mooie verhalen.
Het zal langzaam , weken later, weer nagenieten worden.
Althans dat is onze ervaring en die pakt niemand jullie meer af. Nu gaan knuffelen in Washington; veel plezier en weer een behouden thuiskomst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!