claradejager.reismee.nl

Pearl Harbor

PEAR HARBOR

Honolulu

De tijd vliegt voorbij. Nu zijn we alweer acht dagen in Honolulu en zijn toe aan onze laatste activiteiten hier.

Wat hebben we weer veel gedaan de afgelopen week. Zaterdag hebben we Pearl Harbor bezocht. Dat is zo'n kwartiertje rijden vanuit Manoa Valley, waar wij wonen. We hebben via internet een ticket geboekt dat toegang geeft tot alle historische bezienswaardigheden en musea. Even het geheugen opfrissen:

De aanval op Pearl Harbor was een verrassingsaanval door de Japanse Keizerlijke Marine op de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor in Hawaii, op zondagochtend 7 december 1941. De aanval kwam als een totale schok voor het Amerikaanse volk en leidde rechtstreeks tot de Amerikaanse betrokkenheid in de Tweede Wereldoorlog, zowel in de Stille Oceaan als in Europa. Naast diverse kruisers werden er 5 slagschepen, waaronder de USS Arizona tot zinken gebracht. Het schip werd nooit geborgen.

Boven het monumentale wrak heeft men een gedenkplaats gebouwd. Je vaart er met een shuttle naar toe ... alleen jammer ... vandaag niet, té veel wind. 'It would blow a baby overboard' ! Nou Koert en mij niet hoor, ik vraag me toch al af wat al die baby's en kleuters aan deze excursie hebben. Ja, ze gaan op de foto met een overlevende. Iedere dag schijnt er een te zitten waarmee je op de foto kan. Ik zag op tv dat er aanstaande zondag bij de jaarlijkse herdenking 4 overlevenden van de Arizona zelf aanwezig zullen zijn. Ze zijn 93 jaar! Amerikanen smullen hiervan.

We hebben verder een heel interessante maar vooral ook leuke dag gehad. Een shuttlebus brengt ons naar Ford Island. Daar gaan we aan boord van de USS Missouri, the Mighty Mo, het slagschip waarop de vrede met Japan getekend werd. We bezoeken het Aviation Museum en later de USS Bowfin, een onderzeeër. Die ligt weliswaar niet onder water maar je mag overal in en op en je kunt je heel goed indenken hoe klein en benauwd dat wereldje onder water moet zijn. Brr ... niks voor mij!

Naast het luxe terras aan Waikiki Beach hebben we nu een wat volkser (en dus goedkoper) terras op de bovenste verdieping van het Ala Moana Center ontdekt. Ze serveren er heerlijke tropische cocktails en lekkere tapa's! Op dezelfde verdieping zijn diverse restaurants, dus keuze genoeg om te gaan eten. We zijn er een paar keer geweest.

Op zondag rijden we naar Ko'Olina. We willen even kijken bij Paradise Cove. Daar wordt iedere avond een Luau, een traditioneel Hawaiiaans feest met eten, zang en dans gehouden. We vinden de locatie al gauw. Het lijkt ons heel leuk en we kopen tickets voor maandag. We maken er voor de rest van de dag een stranddag van en wandelen over de boardwalk langs de vier prachtige lagoons. We ontdekken ook alvast de haven van waaruit diverse dolfijn- en snorkeltours vertrekken. Zullen we nog één snorkeltochtje maken of kan dat toch nooit zo leuk worden als in Australië? We zien dat je tickets online kunt boeken en stellen onze beslissing nog even uit.

Mireille

Gewoon gaan snorkelen, als dat er nog in zit, want jullie gaan al bijna weer...op naar Washington, daar schijnt het toch wel wat kouder te zijn.......

Jenny

Tjonge, Tjonge wat ondernemen jullie toch veel, wel erg interessant allemaal. Dit is een reis om nooit te vergeten.