claradejager.reismee.nl

Haaien alarm op Bondi

Haaien alarm op Bondi Beach

22 november2014

Sidney telt een aantal stranden die heel verschillend maar elk meer dan de moeite waard zijn. We hebben er drie bezocht: Manly Beach, Watsons Bay en Bondi Beach.

Bondi Beach is een van de beroemdste stranden van Australië. Je moet er geweest zijn en daar willen wij natuurlijk het fijne van weten. Op dit strand manifesteert de jeugd zich. Het is een prachtige baai met een breed zandstrand en een azuur blauwe zee. De golven zorgen voor de ultieme attractie. Surfers laten hun kunsten zien en badgasten proberen zich in het geweld van de golven staande te houden.

Met name de vele Aziatische bezoekers vermaken zich eindeloos met het maken van foto's van elkaar en vooral van zichzelf. Om deze selfies te maken, hebben ze een soort van telescoop waarop hun smartphone is bevestigd. Onze Aziatische vrienden zijn vaak ook de badgasten die van top tot teen gekleed, dubbel gelaagd, en met zeer uiteenlopende hoofdtooien duidelijk op het strand aanwezig zijn.

We kijken onze ogen uit en besluiten ons ook in de golven te wagen. We kunnen ons nauwelijks staande houden in de branding en voelen de enorme kracht van de tegengestelde onderstromingen. Claar die toch niet voor een kleintje vervaard is vindt het een zeer angstige ervaring.

Opeens horen we een doordringende sirene zoals we die we kennen uit oorlogsfilms bij naderende bommenwerpers. Rescue personeel in gele uniformen staat te zwaaien en wenken om iedereen uit het water te krijgen. De massa geeft hieraan meteen gehoor maar er zijn er ook nog een paar, ook surfers, die daar niet direct op reageren. Bootjes met zware buitenboord motoren en reddingswerkers rukken uit en gaan grote horizontale banen voor de kust trekken, kennelijk met het doel de haaien te verjagen. Inmiddels verschijnt er een helikopter en even later ook een grote motorboot van de kustwacht. Zij markeren de plaats waar de haaien zich bevinden.

Jullie begrijpen dat wij inmiddels al lang en breed veilig op het strand zijn. Honderden mensen staan aan de vloedlijn gespannen uit te kijken naar mogelijke haaienvinnen. Het is ongelooflijk spannend en ook best wel een beetje surrealistisch. Je kunt je dit absoluut niet voorstellen aan het strand van Domburg waar we deze zomer met onze 2 oudste kleinkinderen waren. Maar we hadden wel een gevoel van déjà vue. In Muizenberg in Zuid-Afrika hebben we dit ook meegemaakt en gezien dat zo'n haaienalarm uiterst serieus wordt genomen.

De film Jaws lijkt even werkelijkheid te worden.

Koert

Jacques en Yvonne

Weer een mooi verhaal.

Joke

Wat alweer een spannend avontuur.

Petra

De spannende avonturen houden niet op. Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

nicole

spannend! je moet geen bloedende wonden hebben daar :-)

Anny/Ad

Poeh, poeh, dat mag er wezen zo'n avontuur.