claradejager.reismee.nl

On the road again

On the road again

14-15-16 november

Vrijdag 14 november vertrekken we zoals gewoonlijk zeer op tijd. Ons doel voor vandaag is Byron Bay aan de Gold Coast. We hadden ook Surfers Paradise of welke baai dan ook kunnen kiezen, ze zijn allemaal even spectaculair. Het is verschrikkelijk druk op onze Bruce Hwy A1. Het lijkt wel of iedereen de stad ontvlucht in verband met de G20. We staan geregeld in een file. Af en toe verandert de A1 in M1. M is Motorway, een autosnelweg dus. Plotseling wordt die M1 tolweg. Geen probleem voor ons natuurlijk want dat kennen we uit Frankrijk, denken we. Alleen hebben ze hier geen hokjes waar ze de tol incasseren, je betaalt via de telefoon of via internet. Er wordt heel duidelijk aangegeven dat je binnen 3 dagen moet betalen anders krijg je een fikse boete. Het kost toch wat hoofdbrekens om die tol betaald te krijgen maar we hopen dat het gelukt is.

Uiteindelijk zijn we pas in de late namiddag in Byron Bay. We bemachtigen een van de laatste plaatsen op camping Glenn Villa Resort, op loopafstand van het stadje. Helaas zonder stroom, dus we moeten onze elektronica in de kitchen opladen. Daar moet je dan wel bijblijven natuurlijk. We gaan het stadje in ... één groot feest op die vrijdagavond. Het stadje ademt een speciale sfeer uit. Het is een mix van de jonge sportieve surfers en jeugdige posthippies op blote voeten met rastahaar. Ik voel me best wel op mijn gemak hier in mijn bloemetjesbroek. Byron Bay is tegenwoordig een populaire bestemming voor 'Schoolies week' eind november. Dan schijnt het hier een waar sodom en gomarra te zijn!

We drinken een biertje, eten wat en omdat we toch wel moe zijn, gaan we al voor tienen terug naar de camping. Zaterdag de 15e doen we rustig aan en ik denk dat dat ook wel eens goed is. Onze buurvrouw links is een twintigjarige Mbo'er uut Zwolle. Ze heeft van de zomer haar diploma beveiliging gehaald en kakelt veel en nog veel meer over het backpacker leven. Ze hebben met z'n drieën een auto gehuurd. Behalve miss Zwolle hebben we Brunhilde, een struise, blonde oer-Hollandse meid en dan nog een wazige jongen. Zij hebben hetzelfde spaceship als wij en slapen daar met z'n drieën in. Maar ze hebben bonje, die knul wil zijn bijdrage in de kosten niet betalen. De dames besluiten hem te dumpen. Ik denk dat die jongen het zo erg niet gaat vinden om van die bazige meiden verlost te zijn.

We maken kennis met onze buurman aan de andere kant. Hij heeft een giga mooie caravan met een prachtige jeep om het zaakje te trekken. Weer het verhaal: vrouw twee jaar geleden overleden, nu alleen, beer van een vent, tranen in de ogen. We mogen stroom pakken via de stekkerdoos aan de buitenkant van zijn caravan en prijzen ons gelukkig dat we met z'n tweeën deze geweldige trip kunnen maken. Buurman geeft ons tips over onze route naar de Blue Mountains, wat toch nog zo' n 900 km is. Ergens halverwege willen we overnachten.

Op zondag rijden we tot Port Macquarie en vinden Flynn's Beach Caravan Park, een kleine, vriendelijke camping waar we ons meteen thuis voelen. De aardige receptioniste gaat na aanmelding met ons naar buiten om ons de 'huis koala' aan te wijzen. Het is een mannetje en zijn naam is Rowan. Tja, een koala ... dat is echt geen enthousiaste Betty Boop! Je hebt er echt weinig aan. Ze slapen 20-22 uur per dag. Ze eten blaadjes van de eucalyptusboom. Door het eten van die giftige bladeren worden ze als het ware gedrogeerd. De rest van hun tijd besteden ze vooral aan eten en het zoeken naar een potentiële partner. Dit leek onze Duitse overbuurman wel een geschikt bestaan.

Wat een prachtig strand daar. Eigenlijk wil ik nog wel een nachtje blijven, vooral ook omdat het park een perfecte internetverbinding heeft. Maar dan zie ik een rat in de keuken rondsluipen. Brr..... Gauw slapen met alle ritssluitingen dicht, stel je voor die rat! Maandagochtend skypen we met Washington. We proberen de kinderen te laten zien hoe die koala erbij ligt. Voordat we op weg gaan naar Katoomba, het centrum van de East Blue Mountains bezoeken we nog een koala opvangcentrum vlak bij de camping. Het wordt nog een lange rit vandaag!

Mireille

Bedankt voor de up date mam! Veel liefs uit een donker Nederland, waar de sinterklaasspanning ervan af spat!

Anny/Ad

Weer een schitterend verhaal. Lijkt me leuk om daar te kamperen en tegelijkertijd zo te kunnen genieten van de natuur. Hier is het vandaag grijs weer, we hopen voor morgen dat het er wat vrolijker uit gaat zien, zodat we weer eens een fietstocht kunnen maken. Liefs uit het Johannapark. We missen jullie wel!