claradejager.reismee.nl

dinosaurussen

Dinosaurussen

Er moet natuurlijk tijdens de reis ook boodschappen worden gedaan en gekookt. Zo stond ik bij de slager en hij vroeg " Hey mate, where are you from, the Netherlands?" Yes, zei ik. " Did you know your Prime Minister was here? " ik had Rutte inderdaad 40 seconden op het journaal gezien en eigenlijk geen idee wat hij in Australië deed. Wellicht herkende de slager ons aan ons accent....

Australiërs nemen beslist geen blad voor hun mond en vragen je het hemd van je lijf. Maar ze zijn joviaal, vriendelijk en hartelijk. TangoTilly, waarover Claar al eerder berichtte, trok na afloop van onze boottocht, Claar met kracht naar zich toe , omhelsde haar en gaf haar een dikke hug. Nou weet ik wel dat Claartje vaker dit gevoel bij mensen oproept, maar toch!

Natuuruitbarstingen spelen hier een heel ingrijpende en vernietigende rol. Misschien herinneren jullie je nog de immense overstromingen hier in Queensland in 2011. Een gebied ter grootte van Frankrijk en Duitsland heeft weken lang blank gestaan. Enige tijd later gevolgd door een cycloon die grote verwoestingen heeft aanricht. In 2013 werd de omgeving van Sydney geteisterd door enorme bosbranden die weken lang aanhielden.

Maar het natuurschoon is ook ongekend. Natuurlijk het Great Barreer Reef dat zich 2000 km langs de kust uitstrekt. Australië heeft ook nog grote stukken regenwoud dat zich soms uitstrekt tot aan de kust zoals in Mission Bay waar we heerlijk op het strand onder een palm gepicknickt hebben. We hebben met de skytrain , een cabine lift boven het Daintree Forest, uitgekeken op de talloze bomen en planten die zich soms tientallen meters verdringen om ook een stuk zonlicht op te vangen in dit regenwoud van 120 miljoen jaren oud . Hier liepen ook de dinausaurussen. Hele gebieden hebben inmiddels de World Heritage status.

Australiërs zijn dol op sport. In Queensland, de staat waar we nu zijn, is men helemaal gek van Australian rugby, maar ook soccer, Australian football , tennis (Melbourne), zwemmen (Dawn Fraser, Ian Thorpe) en surfen houdt tallozen in de ban.

Inmiddels is onze reis met ons Spaceship de " Delphinator " begonnen. Zoals je op de foto kunt zien is het als camper een onooglijk ding. Volgens de verhuurder zijn de kwaliteiten van de campervan te vergelijken met een Zwitsers zakmes. Hij is vuurrood en weliswaar klein maar toch verrassend uitgebreid uitgerust. We noemen hem Delfie. Jullie kunnen wellicht voorstellen dat het slapen hierin toch anders is dan thuis. Over onze wederwaardigheden met Delfie later meer.

Koert

Mireille

Slimme slager! Ben benieuwd naar de foto's!!

Anny/Ad

Hopelijk slaapt dat bed net O goed als thuis.