claradejager.reismee.nl

Bali - Aquaria Resort

Aquaria Resort - Candidasa 25 tot 31 oktober 2014

Zaterdag 25 oktober

Het is 03.00 uur eer we gaan slapen. Er staat nog een snack klaar maar we zijn te moe om nog wat te eten of te drinken. De kamer of cabin hoe je het wil noemen valt zeer goed in de smaak. Dat is toch altijd maar weer afwachten als je van thuis uit iets boekt. De airco doet het goed, het wordt zelfs frisjes en het bed slaapt prima. Als ik om een uur of 09.00 wakker wordt op zaterdagochtend en door de glazen schuifpui naar buiten kijk, vind ik het fris en grauw. Het zal toch niet waar zijn dat het weer ineens is omgeslagen... Snel open ik de schuifdeuren. Een intens zonlicht straalt me tegemoet en ik word meteen omhuld door een warme deken. Wat een sufferd ben ik toch ook. De schuifdeuren hebben getint glas vanwege de privacy!

De accommodatie is inclusief ontbijt en dat is voor de verandering ook wel eens heerlijk. Ik ben normaal geen echte fruiteter maar ik start nu ook iedere ochtend met een schaal exotische vruchten met wat yoghurt. Ze serveren iedere dag een andere verse jus, van ananas, granaatappel tot papaya, mango en heerlijk zoete vruchten die ik nog niet thuis kan brengen. (Geen rode bessen, kindjes Zeeuw en Bijlsma! ).

Aquaria is een klein resort. Het straalt precies de juiste energie uit, het personeel is top, de kamers zijn heel netjes en goed ingericht. Er is een uitstekend restaurant en een zwembad met natuurlijke filter ... kortom we hebben alles wat ons hartje begeert. Candidasa heeft geen prachtige zandstranden maar dat wisten we natuurlijk van te voren. Het getuigt toch van onbenul dat men het voor de kust gelegen koraalrif gebruikte als bouwmateriaal (kalkcement) voor de bouw van de restaurants en hotelaccommodaties, waardoor het strand afkalfde. Het ruïneren van de koraalriffen stopte in 1991 en er werden golfbrekers in zee gebouwd om verdere erosie te voorkomen. Nu zijn er weer kleine zandstranden in Candidasa en het zeewater is rustig genoeg om in te zwemmen, wat we dan ook doen.

In de middag lopen we via het smalle weggetje dat omlijst wordt door palmen en bananenplanten naar het dorp. We hebben in ieder geval rupiahs nodig. Geen probleem in het Bali van nu. In Candidasa zijn 3 ATM-machines. Wat een verschil met 20 jaar geleden toen we voor het eerst op Bali waren. We reisden met traveller cheques en je moest altijd rekening houden met openingstijden van banken en maar hopen dat ze genoeg cash in huis hadden om aan je vraag te voldoen. We trekken het maximale bedrag: tweeëneenhalf miljoen IDR wat zo'n 162 Euro is. We hebben nou toch geld zat, dus we gooien er maar een cocktailtje tegenaan. Ook zo bijzonder, in 1994 was er geen alcohol behalve bier te verkrijgen, nu kun je zelfs in ons Aquaria resort wijn bestellen. Alles heeft z'n prijs natuurlijk. We eten heerlijk en zitten nog lang na te tafelen met een Australisch echtpaar dat ons alvast wat tips geeft voor de volgende etappe van onze reis.

Ondertussen heeft Koert, de touroperator, voor morgen een boottochtje voor vier personen geregeld met een Jukung, een traditionele Balinese vissersboot. Ja, voor 4 personen inderdaad want het is gelukt om met Marcella en haar vriend Mano af te spreken. Voor wie het niet weet: Marcella is de dochter van onze vrienden Marga en Willem Bos uit Hoeven. Zij woont en werkt nu zo'n drie jaar in Sanur hier op Bali, wat toch zeker een dik uur rijden met de scooter is.

Zondag 26 oktober

M&M zijn mooi op tijd. Ik lig nog in het zwembad als ze er al aan komen. We drinken eerst nog koffie bij ons op het terras en worden dan met een auto naar de boot gebracht. De bestemming is White Sand Beach (Pasir Putih), wat één van de mooiste stranden van Bali moet zijn. Het wordt een geweldige dag. De kapitein, de visser dus, heeft wel wat weg van een Boeddha, zo'n grote ronde! We hebben veel plezier in die boot en worden zeiknat maar dat geeft niet want het water in de Straat Lombok is heerlijk warm. Deze zeestraat tussen de eilanden Bali en Lombok verbindt de Javazee met de Indische Oceaan.

We lunchen lekker daar op het strand, een Bintang erbij en dan lekker dollen in de golven. Bijna is Koert zijn zonnebril kwijt maar dat loopt gelukkig goed af dankzij de scherpe blik van onze jonge vrienden. Tijd om te relaxen (voetmassage) op die heerlijke ligbedden. Tegen het einde van de middag varen we weer terug. Nu is het vloed en kan de boot ons bij ons resort afzetten. Welk een luxe! Een perfect einde van een geweldige dag.

NB. Voor foto's verwijs ik naar mijn Facebook site (Clara de Jager). Het album heet Worldtour 2014. Het duurt hier ontzettend lang om op deze Reismee site foto's te plaatsen (als het al lukt). Ik probeer het wel hoor.

Mireille

Blij dat ik vandaag toch nog een uitgebreid verslag heb gekregen ! Wat jammer dat het zo'n slechte telefoonverbinding was. Dat verwacht je gewoon niet meer anno 2014 :))

Lekker duf die getinte glazen, maar ik kan me het levendig voorstellen!

Bep en Bonni

Ga nog even door met dit superluxe leventje.
Voordat je het weet ben je terug en kun je aan de bak om de tuin te fatsoeneren!!!!!
Heerlijk voor jullie; geniet meer dan 100%.

Jenny

Wat exotisch en wat een luxe, geniet er ontzettend van!

Petra

Goed dat jij nu veel fruit gaat eten Claar. Dat is daar zo lekker!!. Je mist iets als je daar geen fruit eet.

Nicole

Als ik het goed begrijp, is dit een mooi rustpunt tussen het indrukwekkende maar ook hectische Vietnam en het exciting nieuw te ontdekken laatste continent op jullie Bucket List, Australie. Goed gepland door de touroperator! Enjoy!