claradejager.reismee.nl

The Hanoi Hilton

Bezichtigingen Hanoi

21-22-23 oktober 2014

The Hanoi Hilton

The Hanoi Hilton is een film uit 1987 die gaat over de nare ervaringen van gevangengenomen Amerikaanse piloten in de Hoa Lo Prison. Dat is namelijk de eigenlijke naam van de in 1886 door de Fransen gebouwde gevangenis voor hun Vietnamese politieke gevangenen. Het is nu een museum en zeker de moeite waard om te bezichtigen. Op allerlei manieren wordt duidelijk gemaakt hoe weinig zachtzinnig de Franse koloniale overheersers met hun gevangenen omgingen. Het eten was er verschrikkelijk en vaak al bedorven voor het werd klaargemaakt. De gevangenis was overvol, loeiheet, kleine cellen en de gevangenen werden bovendien aan elkaar en aan hun enkels geketend. De in Nederland veel besproken enkelband van staatsecretaris Teeven krijgt hiermee vergeleken een heel andere betekenis! Lijfstraffen in Hoa Lo waren aan de orde van de dag en ook de guillotine deed vlijtig zijn werk. Toch bleken er nog gevangenen uit deze hel te kunnen ontsnappen. Een en ander wordt aanschouwelijk uitgebeeld. Te aanschouwelijk vindt Claar en wil er geen foto's van maken.

Welk een schrille tegenstelling tot de behandeling van de Amerikaanse gevangenen in de jaren 60 en 70. De Amerikanen hadden keurige gevangeniskleding, ordentelijke bedden, eenvoudig doch voedzaam eten, er kon gebiljart worden, schaaktoernooien werden georganiseerd en voor de fysieke conditie waren er ook basketbalwedstrijden. Na tekening van de Parijse akkoorden in 1973 werden de Amerikanen keurig vrijgelaten en kregen na een toespraak van de gevangeniscommandant nog een souveniertje mee naar huis. Dat wil de expositie in de gevangenis ons tenminste doen geloven. De werkelijkheid was heel wat gruwelijker en zeker niet in lijn met de visie over hoe gevangenen behandeld moeten worden volgens the Human Rights Watch organisatie.

Een en ander neemt niet weg dat zowel de Fransen als de Amerikanen zich vreselijk en onmenselijk in Vietnam hebben gedragen.

Ons bezoek aan Hoa Lo heeft bij ons zeker een diepe indruk achtergelaten.

Onze correspondent uit Hanoi

Koert

Mireille

correspondent uit Hanoi, veel succes en plezier in Bali, uw volgende bestemming!

Anny/Ad

Koert, een mooie samenvatting. Misschien heeft er iemand nog een baantje voor jou als correspondent.