claradejager.reismee.nl

An other day in Hanoi

Donderdag 16 oktober

'n Beetje rustig op gang gekomen vanochtend want vannacht waren we om half vier allebei klaarwakker. Het gaat echt niet in je kouwe kleren zitten zo'n vliegreis, al die nieuwe indrukken en dan uiteraard nog het tijdsverschil van 5 uur. Uiteindelijk vallen we toch weer in slaap. Later in de ochtend haalt Koert heerlijke croissants en een baguette bij 'ons' bakkertje. Aan de heerlijke soorten brood kun je wel merken dat Vietnam onder Frans bewind heeft gestaan (Frans-Indochina tot 1954). Het French Quarter, de naam van onze wijk, zegt natuurlijk ook genoeg. We ontbijten buiten op ons dakterras en daarna gaan we lekker wat lezen. Vroeg in de middag gaan we weer op weg naar het Old Quarter, daar hebben we nog lang niet alles gezien.

Omdat we toch langs het Waterpoppentheater komen, besluiten we tickets te kopen voor de voorstelling van 17.00 uur. Dit theater wordt als één van de highlights van Hanoi genoemd. De kaartjes zijn erg goedkoop (100.000 Dong = € 3,80). We zijn dan ook benieuwd of het wat is. Maar het is nog geen vijf uur, dus we hebben nog even de tijd.

Het is me gisteren al opgevallen dat in één straat bijvoorbeeld overwegend schoenen verkocht worden, in een andere textiel, in weer een andere huisraad enz. Elke straat van de oude stad werd vroeger bewoond door kooplieden met hetzelfde ambacht, tegenwoordig kun je aan de straatnamen nog steeds zien welk ambacht in welke straat te vinden was. Niet dat ik Vietnamees kan, maar toch leuk om te weten. Nou had ik op internet gelezen dat er ook een straat met exotische dieren zou zijn. Wij lopen en lopen maar die straat hebben we niet gevonden. Je hoeft echt niet de weg te vragen in die wirwar van straatjes want a. men verstaat je niet en b. ze kunnen echt geen kaart lezen. Het oude centrum ligt aan het meer, ik laat de kaart zien waar het meer duidelijk op staat. Ik wil weten of we naar rechts of links moeten om weer bij dat meer uit te komen. Men komt er niet uit, haalt andere mensen erbij, wijst op de kaart, men overlegt, lacht ... en schudt vertwijfeld het hoofd. Wij bedanken glimlachend en lopen maar weer eens verder.

We vinden wel de Dong Xuan Market, een gigantische overdekte markt die goed op de plattegrond gemarkeerd staat. Naast textiel, schoenen en tassen wordt er allerlei prullaria te koop aangeboden. De kleuren spatten de kraampjes uit, vooral rood en goudgeel voeren de boventoon. Ik had graag wat langer rondgekeken want er is ook nog een tweede en derde verdieping, maar Koert werd hoorndol van het gekrioel en wilde alleen maar naar buiten.

Inmiddels is het 16.00 uur, dus tijd om terug te gaan naar het meer om nog even wat te drinken voordat de voorstelling begint. Terwijl we op een terras zitten, gaat het keihard regenen. Iedereen tovert uit het niets regenkleding te voorschijn. Wij natuurlijk niet. Het theater is nog maar 500 m, maar het is echt geen doen in die tropische regenbui. Wij besluiten een fietstaxi met regenscherm te nemen. Voor 70.000 VND worden we helemaal droog voor het Thang Long-waterpoppentheater afgezet.

De voorstelling is geheel in het Vietnamees, maar de muziek en de bewegingen van de poppen vertellen een verhaal dat goed te volgen is. Zo wordt o.a. ook het verhaal van de keizer en het zwaard uitgebeeld. Het theater werd in 1969 opgericht en is een van de beste gelegenheden om de kunst van het Vietnamese waterpoppenspel te zien. Dit type performancekunst gaat terug tot de 11e eeuw en begon in de wateren van de Rode Rivier die door Hanoi stroomt. De voorstelling vindt plaats op een vijverachtig toneel, waarbij de poppenspelers verborgen achter een scherm tot hun middel in het water staan. Met een lange stok onder water manoeuvreren ze de poppen op werkelijk spectaculaire wijze. De voorstelling wordt begeleid door een orkest en duurt zo' n 50 minuten. Wat een geweldige ervaring.

Als we tegen zessen buiten staan, regent het niet meer en we gaan op zoek naar een Vietnamees eettentje dat professor Tam ons heeft aangeraden. Het is niet onze dag vandaag, we kunnen het niet vinden. We besluiten bij een Koreaans restaurant naar binnen te stappen, een onverwacht goede keus! Het blijkt een BBq-restaurant te zijn. Een echte barbecue met kooltjes is in de tafel ingebouwd. Dat hebben ze in Hoeven niet ... Enfin, heerlijk gegeten en guess what ... na het eten lopen we via een andere route terug naar ons appartement en ziedaar: het Vietnamese restaurant dat we zochten. Dat bewaren we dan voor zondag want vrijdag en zaterdag gaan we naar Halong Bay. Morgen om 08.00 moeten we buiten staan, dus gauw de wekker zetten.

Bep en Bonni

Jeetje, da's echt geweldig, alle indrukken en gewoonten.
Het is byzonder leuk om jullie verhaal te lezen. Het wordt vlot geschreven en je wordt steeds nieuwsgieriger wat jullie ondernemen.
Blijf ervan genieten.

Anny en Ad

Heel bijzonder. Ook wij hebben de ervaring soms zit het mee en soms niet. En jullie weten: toeval bestaat niet. Wij zijn nu op vakantie in de Ardennen. Het is hier super weer. Vanavond zelfs gebarbecued . Geniet van alles wat je tegen komt. We kijken met spanning uit naar jullie volgend verhaal. Wel heerlijk ontspannen geschreven, Clara en Koert. Liefs vanuit de Ardennen.

Petra

Wat een ervaring Claar! Ik vind de foto's ook leuk. Ben toch nog benieuwd naar de ervaringen van de Halong Bay.