claradejager.reismee.nl

Around the world trip - Hanoi

Around the world trip Travel is the only thing you buy that makes you richer We hebben al langer met de gedachte gespeeld om ooit eens zo'n reis te maken. Op 13 oktober 2014 is het dan zover. We gaan aan ons avontuur beginnen. Het vliegtuig vertrekt maandagochtend vroeg. Daarom gaan we 's avonds van tevoren alvast naar Schiphol. We reizen met eigen auto (valetparking) en slapen in hotel CitizenM op de luchthaven. Als de tocht naar Amsterdam een voorteken zal zijn van oponthoud en omwegen tijdens de aanstaande reis, dan ziet het er niet al te best voor ons uit. Uiteindelijk bereiken we na bijna 2 uur via Den Bosch (!) onze bestemming. Om 04.30 gaat de wekker. Op zo'n dag weet je meteen waar je bent. Douchen, inpakken en wegwezen. Ruim op tijd zijn we bij de incheckbalie, bagage afgeven en dan hebben we alle tijd om rustig te ontbijten. Precies volgens vluchtschema is de take off om 07.15. We zijn los! We maken een tussenlanding op Charles de Gaulle in Parijs. Vandaar vliegen we non-stop naar Hanoi, een vlucht van 11 uur en 10 minuten. Een lange zit natuurlijk met geregeld turbulentie waar ik nog steeds niks van moet hebben. Maar gelukkig heb ik oxazepam bij de hand. Enigszins vermoeid en met dikke voeten stappen we om half zeven 's ochtends uit het vliegtuig. Na alle visum- en douaneformaliteiten staan we in de aankomsthal en zijn benieuwd of de beloofde taxi er zal staan. Even zoeken tussen al die bordjes met afhalers en ja hoor ... Mr. Koert Airbnb. Via Airbnb hebben we een groot deel van onze accommodatie geboekt. Het is hier najaar maar de temperatuur is perfect. Het tijdsverschil met NL is 5 uur. Het vliegveld ligt op een half uurtje rijden buiten Hanoi. Onze taxi-driver spreekt geen woord Engels maar weet gelukkig precies waar we moeten zijn. Mevrouw Hang, een chique Vietnamese staat ons buiten op te wachten. Omdat we nog geen dongs (VND) hebben schiet zij de taxikosten voor, een half miljoen dongs! Gelukkig blijkt dat maar 35 dollar te zijn. Gastvrij laat mevrouw Hang ons het appartement zien. Het is prachtig ingericht en behoorlijk groot en niet onbelangrijk, een goed werkende wifi. Mevrouw Hang vertelt dat zij een functie heeft bij de overheid en snel aan het werk moet. Haar man en eigenaar van het pand de heer Tam is professor aan de universiteit van Hanoi. Doodmoe als we zijn, willen we toch even de omgeving verkennen. We wonen midden in de stad in het French Quarter. Op loopafstand vinden we heel veel kleine winkeltjes waarvan niet altijd duidelijk is wat er gemaakt of verkocht wordt. Gelukkig is er een bakkertje aan de overkant. We doen een paar boodschapjes, eten wat en kunnen onze ogen niet meer open houden. Het is 13.00 uur of daaromtrent. Het kost ons moeite om rond 16.00 uur op te staan. Inmiddels is Tam thuis gekomen. Ik had alles verwacht van een professor, maar niet dat het zo'n lange vent zou zijn met een paardenstaart! Die staat hem overigens goed, kortom een aangename verschijning. Hij vertelt ons dat hij nog maar 2 dagen in de week op de universiteit is en voor de rest geniet hij al van z'n pensioen. Als hobby maakt hij meubels en hij heeft ook groene vingers, gezien de prachtige planten op de balkons en op de terrassen van dit grote pand. Tam heeft veel gereisd voor z'n werk en is vaker in Europa geweest, ook in Nederland. Het echtpaar heeft 2 zonen. Een studeert in Singapore en de ander is pas naar Düsseldorf vertrokken voor z'n studie. We krijgen van Tam wat algemene tips over de gang van zaken in Vietnam en gewapend met een plattegrond gaan we naar het oude centrum dat hier op zo'n 800 meter vandaan ligt.

Melanie

Klinkt erg goed allemaal! Geniet van alles!!!

Anny en Herm

Fijn om te horen dat alles goed gaat.
We zijn benieuwd naar het vervolg.
Heel veel plezier !!!!

Igone Zeeuw

Heel veel plezier opa en oma!
groetjes Igone

Petra

Nou de eerste reis heb je gelukkig achter de rug. In Nederland begint de herfstvakantie met mooi weer 21 en 22 graden in het weekend.

Joke

Gelukkig dat het goed gegaan is, geniet ervan.

groetjes

Mireille

wow, klinkt goed, vooral dat half miljoen, jullie zullen nu wel mutimiljonair zijn :)

Jenny

geweldig, een goed begin is het halve werk!

Bep en Bonni.

Jullie zijn aan een zeer mooie reis begonnen.
Je leeft compleet in een andere wereld,he?
Daarom is het fijn, dat je alles op schrijft.
Want, als je weer thuis bent, ben je al weer veel vergeten.
Geniet van iedere dag en wij lezen graag de volgende verhalen.