claradejager.reismee.nl

Eerste impressies

10-11-12 oktober 2010

We hebben een rustige vlucht gehad, zelfs zó relaxed dat ik maar 1 pilletje heb ingenomen op 11.5 uur vliegen! Misschien toch ooit zonder pilletje?

We landden om ongeveer 22.00 uur. De douane en de auto ophalen bij het verhuurbedrijf neemt toch altijd wat tijd in beslag. Hout Bay ligt op 30 km van het vliegveld van Kaapstad. Die weg hebben we vaker gereden maar bij voorkeur bij daglicht! Het is een kronkelige weg dwars door de bergen, aardedonker en dan ook nog links rijden! Koert keek er dan ook terecht tegenop, maar het is allemaal goed gegaan. Om 23.30 meldde de tom-tom: bestemming bereikt!

Onze Lobeco girls Gerry en Anita lieten ons binnen. Het appartement is in één woord schitterend, misschien nog wel mooier dan we in onze herinnering hadden. Glaasje wijn en heerlijk gaan slapen.

Maandagochtend: regen en zo'n 18 graden! 't Is toch of de duvel ermee speelt.... de afgelopen twee weken is het schitterend weer geweest hier (zon en 24 graden). De vooruitzichten voor de komende twee weken zijn niet zo best: wisselvallig en temperaturen tussen 16-20 graden.Nou ja, vaak vergissen die weerlui zich, toch? Bovendien, áls de zon doorkomt, is het meteen heel lekker buiten. De blanke Afrikaners hebben de shorts al aan, de zwarte Afrikaan daarentegen heeft de ijsmuts nog diep over z'n oren getrokken.

Het uitzicht vanuit het appartement is geweldig. Je ziet de bergen rondom en een stuk van de Atlantische Oceaan met de branding en het strand. Inonze straat zijn allemaal restaurantjes (o.a. Italiaans, Japans, Indian, Ocean Basket) en winkeltjes (kapper, reisbureau, laundry etc.) Een goed gesorteerde supermarkt is 200 meter lopen en een klein winkelcentrum ietsje verderop, allemaal gemakkelijk lopend te bereiken. Nee, in dit buurtje heb je er echt geen idee van dat je in Zuid-Afrika bent. Het is een beetje een combinatie tussen de gecultiveerde Zuid-Franse en de wat rommelige Spaanse kust. Ik vind het echt leuk dat het hier zo levendig is en dat je vanaf het balkon veel te kijken hebt.

Koert is zijn afspraken aan het maken c.q. bevestigen. Woensdag is er een eerste afspraak in Stellenbosch. Kortom, hier gaat alles meer dan uitstekend. Koert heeft een Zuid-Afrikaanse simkaart gekocht. Deze is in MIJN simlock vrije gsm geplaatst. Voor de mensen die mijn gsm-nummer hebben: ik ben dus tot half november NIET op mijn nummerte bereiken.

Vandaag (dinsdag) had Koert een afspraak bij tandarts Ivonne Meier. Ik ben daar in mei zeer naar tevredenheid geholpen ben. Koert onderging een wortelkanaal behandeling en er is inmiddels al een noodkroon geplaatst. Hij heeft nog 2 vervolgafspraken staan.

We hebben ons voorgenomen om iedere dag minimaal 1 uur te gaan wandelen. Vandaag dus helemaal over het strand naar de haven van Hout Bay gelopen. Daar heerlijk ‘rondgeNEUSD' in de diverse VISwinkels. Er lag trouwens een grote dode bruinvis op het strand. Ik dacht dat het een zeehond was, maar ik durfde niet zo goed te kijken..... Wat ook grappig is... gisteren zagen we een heleboel kleine groene vlaggetjes op het strand staan. Raar... maar verder geen aandacht aan geschonken. Vandaag werd ons duidelijk dat het om een milieuproject van Hout Bay gaat. Er worden op het strand heel veel honden uit gelaten. Als die dan hun behoefte hebben gedaan, steek je "near the poo" een vlaggetje. Een ‘drollenvanger' komt dat dan ophalen. Kun je je voorstellen? Je kunt toch zelf wel de rotzooi van je hond opruimen? Aan de andere kant... één iemand heeft toch weer werk. Maar... het zal je beroep maar zijn!


Op de terugweg via "Checkers", de supermarkt vlakbij ons appartement, bemerkte ik trouwens dat we echt wel in Afrika zijn. Onder de bomen bij de parkeerplaats bivakkeren namelijk hele groepen zwarte mensen. Ik had dat gisteren niet in de gaten... het regende immers zo... vandaag hingen de slaapzakken en dekens te drogen in de zon. De mensen zitten daar op kratjes en houden zich warm bij een vuurtje in zo'n blikken vat.... Er staan twee groentestalletjes. Houdt de opbrengst daarvan al die mensen aan het eten? Wij kopen er voortaan in ieder geval groente en fruit...

We gaannu live op CNN kijken naar de redding van de Chileense mijnwerkers. Morgen dan naar Stellenbosch!

Reacties

Reacties

Jenny

Hoi,
mooi verhaal weer. Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en wat een praaaaaaaachtig appartement, lekker design en mooi al dat wit.
Geniet ervan,
groetjes Jenny

Mireille

Wat een mooi appartement! Met de kindjes zou het er niet lang zo wit uitzien vrees ik, dus als we ooit nog eens met zijn allen gaan....

kus
M

Petra

Hallo Claar en Koert,
Wat een leuk verhaal! Cape town staat ook ergens op mijn reislijstje. Kijk je goed om je heen om te beoordelen of een vrouw alleen daar veilig rond kan lopen. Het klinkt in ieder geval als gezellig en goed te doen. Ik ga volgende week naar Nürnberg en alvast het boek van Jan Siebelink lezen. Geniet maar goed en tot mails.
Liefs Petra

Lian

Hoi Clara en Koert, Wat leuk om jullie avontuur te kunnen volgen! Die aap in de auto klonk wel heel angstaanwekkend! Geweldig, ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.
Groetjes, Lian

Ineke

Hallo Claar en Koert,

Daar ben ik eindelijk. Maar ik blijf jullie vanaf nu wel volgen hoor!
Claar, maak je geen zorgen, ik moet ook nog aan Siebelink beginnen (Liesbeth is al bang dat ze straks het uittreksel bij elkaar moet gaan googlen).
Tja, Houtbay, dat kennen we natuurlijk. Heerlijk hoor. Vlakbij Main road is de Victoria ave. In een zijstraatje daarvan kwamen wij wel eens, Princess drive o.i.d.
Ik hoop dat jullie nog voor de terugreis een mooi voorjaar zullen beleven.
Tot binnenkort dan maar
liefs. Ineke

Petra

Hallo Claar en Koert,

Ik was benieuwd naar de foto's van de walvissen. Zijn het echt van die kolossale beesten? En jullie appartement, echt heel erg sjiek! Groetjes en nog heel veel plezier.
Liefs, Petra

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!